The construction of collective identity in a national-populist social movement: the case of the Social Patriotic Movement in Chile.
Main Article Content
Abstract
In this paper we present a characterization of the identity elements of a social movement that recently emerged in Chile, which presents a series of peculiar attributes that escape the conventional logic of studies on collective action. To understand the relationship between the construction of collective identity and the potential populist ideological features present in this movement, a case study was used based on documentary analysis and a series of interviews that allowed us to analyze observable practices. on the actors themselves. We conclude that the existing relationship between the collective identity and the ideological features present in his speech makes us classify the Social Patriotic Movement as a national-populist social movement.
Article Details
Downloads
References
2. Aslanidis, P. (2016). Populist social movements of the great recession. Mobilization: An International Quarterly, 21(3), 301-321. doi:https://doi.org/10.17813/1086-671X-20-3-301
3. Aslanidis, P. (2017). Populism and Social Movements. En C. Rovira Kaltwasser, P. Taggart, P. Ochoa Espejo, & P. Ostiguy, The Oxford Handbook of Populism (págs. 306-326). Oxford: Oxford University Press. doi:https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198803560.013.23
4. Berntzen, L. E., & Sandberg, S. (2014). The Collective Nature of Lone Wolf Terrorism: Anders Behring Breivik and the Anti-Islamic Social Movement. Terrorism and Political Violence, 26(5), 759-779. doi:https://doi.org/10.1080/09546553.2013.767245
5. Braouezec, K. (2016). Identifying Common Patterns of Discourse and Strategy among the New Extremist Movements in Europe: The Case of the English Defence League and the Bloc Identitaire. Journal of Intercultural Studies, 37(6), 637-648. doi:https://doi.org/10.1080/07256868.2016.1235023
6. Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: Una alternativa metodológica alcanzable. Psícoperspectivas, 2(1), 53-82. doi:https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol2-Issue1-fulltext-3
7. Castelli Gattinara, P., & Pirro, A. (2018). The far right as social movement. European Societies, 21(4), 1-16. doi:https://doi.org/10.1080/14616696.2018.1494301
8. Castells, M. (2005). Globalización e identidad. Cuadernos del Mediterráneo(5), 11-20. Obtenido de https://www.iemed.org/publicacions/quaderns/5/eCastells.pdf
9. Castriota, A., & Feldman, M. (2014). “Fascism for the Third Millenium: An overview of language and ideology in Italy’s Casapound Movement”. En M. Feldman, & P. Jackson, Doublespeak: The rethoric of the far-right since 1945 (págs. 223-246). Stuttgard: Ibidem Press. Obtenido de https://www.academia.edu/14688010/_FASCISM_FOR_THE_THIRD_MILLENNIUM_AN_
OVERVIEW_OF_LANGUAGE_AND_IDEOLOGY_IN_ITALY_S_CASAPOUND_MOVEMENT
10. Courser, Z. (2012). The Tea ‘Party’ as a Conservative Social Movement. Society(49), 43-53. Obtenido de https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s12115-011-9501-0.pdf
11. De Gregorio, J. (2009). Chile frente a la recesión mundial de 2009. Estudios Públicos(113), 5-26. Obtenido de https://www.cepchile.cl/cep/site/docs/20160304/20160304094830/revista113_completa.pdf
12. Eatwell, R., & Goodwin, M. (2019). Nacionalpopulismo: ¿Por qué está triunfando y de qué forma es un reto para la democracia? Barcelona: Ediciones Península.
13. Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación (4ta ed.). México D. F.: McGraw-Hill.
14. Jackson, P., & Feldman, M. (2011). The EDL: Britain’s ‘New Far Right’ social movement. Northhampton: University of Northhampton. Obtenido de http://nectar.northampton.ac.uk/6015/
15. Martner, G. (2016). Chile: del fin de un ciclo a la necesidad de un nuevo modelo económico. En M. A. Garretón, La gran ruptura: Institucionalidad política y actores sociales en el Chile del Siglo XXI (págs. 66-82). Santiago de Chile: LOM Ediciones.
16. Mejía, J. (2000). El muestreo en la investigación cualitativa. Investigaciones Sociales, 4(5), 165-180.
17. Melucci, A. (1994). Asumir un compromiso: Identidad y movilización en los movimientos sociales. Zona Abierta(69), 153-180.
18. Melucci, A. (1995). The Process of Collective Identity. En H. Johnston, & B. Klandermans, Social Movements and Culture (págs. 41-64). Minnesota: University of Minnesota Press. Obtenido de http://socioweb.ucsd.edu/~jhaydu/melucci-identity.pdf
19. Movimiento Social Patriota (30 de Abril de 2017). Documento Fundacional. Obtenido de Movimiento Social Patriota: http://docs.wixstatic.com/ugd/82ff75_83d09ecd69b64b6e9e712f1581ce7235.pdf
20. Mudde, C., & Rovira Kaltwasser, C. (2019). Populismo: Una breve introducción. Madrid: Alianza Editorial.
21. Román Castillo, R., Gómez Mejía, A., & Smida, A. (2013). Una apreciación de la utilización de estudios de caso para la construcción de teoría en ciencias de gestión en Colombia. Recherches en Sciences de Gestion, 5(98), 109-129. doi:https://doi.org/10.3917/resg.098.0109
22. Rydgren, J. (2017). Radical right-wing parties in Europe: What’s populism got to do with it? Journal of Languages and Politics, 16(4), 1-12. doi:10.1075/jlp.17024.ryd
23. Snow, D. (2013). Case study and social movements. En D. Snow, D. Della Porta, B. Klandermans, & D. McAdam, The Wiley-Blackwell Encyclopedia of Social and Polítical Movements. Oxford: Wiley-Blackwell. doi:https://doi.org/10.1002/9780470674871.wbespm022
24. Stefoni, C. (2011). Perfil migratorio de Chile. Buenos Aires: Organización Internacional para las Migraciones. Obtenido de http://priem.cl/wp-content/uploads/2015/04/Stefoni_Perfil-Migratorio-de-Chile.pdf
25. Taylor, S., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós.
26. Tilly, C., & Wood, L. (2010). Los Movimientos Sociales, 1768-2008: Desde sus origenes a Facebook. Barcelona: Crítica.
27. Virchow, F. (2015). The "Identitarian Movement": What kind of identity?, Is it really a movement? En P. A. Simpson, & H. Druxes, Digital media strategies of the far right in Europe and the United States (págs. 177-190). Lanham: Lexington Books. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/268097227_The_Identitarian'_Movement
28. Wieviorka, M. (2005). Identidad y movimientos sociales. Cuadernos del Mediterráneo(5), 85-90. Obtenido de https://www.iemed.org/publicacions/quaderns/5/eWieviorka.pdf
29. Yin, R. K. (1994). Case Study Research. Thousand Oaks: Sage Publications.
30. Yuni, J., & Urbano, C. (2006). Técnicas para investigar y formular proyectos de investigación (2da ed., Vol. II). Córdoba: Editorial Brujas.
31. Zald, M., & McCarthy, J. (1979). Social Movement Industries: Competition and Cooperation Among Movement Organizations. Michigan: University of Michigan. Obtenido de https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/50975/201.pdf?sequence